Eerste prijs KWH webmonitor
In 2013 heeft Bergopwaarts een nieuwe website gelanceerd om beter en efficiënter in contact te komen met haar klanten. In 2014 resulteerde dat in een eerste plaats van de KWH webmonitor! Een landelijke prijs waar 367 woningcorporaties werden gemeten op de vindbaarheid, gebruikersvriendelijkheid, inhoud en functionaliteit van hun websites.
Interview met de webmasters van Bergopwaarts:
een online klantportaal is altijd open
In 2013 heeft Bergopwaarts een nieuwe website gelanceerd om beter en efficiënter in contact te komen met haar klanten. Dat www.bergopwaarts.nl in 2014 een eerste plaats heeft behaald in de KWH webmonitor is iets waar webmasters Suzan Beks en Petra van de Werff zeer trots op zijn!
Petra: ‘We waren enorm verrast door deze prijs. We vonden zelf al dat we een enorme verbeterslag hadden gemaakt. Dat dat ook is beloond met een landelijke prijs voor klantvriendelijkheid is natuurlijk fantastisch!’
Suzan: ‘Voor ons is het beheer verbeterd, maar het zijn vooral de klanten die profiteren. Ze krijgen praktische informatie op maat en kunnen zich inschrijven voor digitale nieuwsbrieven. Denk daarbij ook aan corporatienieuws en up-to-date informatie over nieuwbouwprojecten. Ze blijven zo makkelijk en snel op de hoogte van het allerlaatste nieuws.’
Klanten zoeken steeds vaker contact via de online kanalen, iets dat volgens Petra niet vreemd is: ‘Klanten zijn gewend om online te shoppen, en online communicatie en digitale dienstverlening sluiten daarbij aan. We zien dit terug in de groei van het aantal digitale aanvragen voor bijvoorbeeld reparaties of het opzeggen van de huur.’
Suzan benadrukt: ‘Om onze bereikbaarheid te vergroten, blijven we onze online dienstverlening verbeteren. Wij zijn een kleine organisatie met een relatief groot werkgebied. Het is daarom niet mogelijk om dichtbij de klant een fysiek loket aan te bieden. Een digitaal, online klantportaal is daarentegen altijd geopend!’
Woonbelevingsonderzoek
Uit het in 2014 onder onze huurders gehouden woonbelevingsonderzoek blijkt, dat de dienstverlening van Bergopwaarts goed gewaardeerd wordt. We kregen hier gemiddeld een 7,2 voor. Er waren weinig opvallende veranderingen ten opzichte van de uitkomsten van 2011. Voor ons een duidelijk signaal dat we op de juiste manier aan de weg timmeren.
Koffie- en huiskamergesprekken
Tijdens huiskamergesprekken verbreden wij onze blik op hoe wijkbewoners het wonen in hun buurt ervaren. Met bewoners en ondernemers van de wijk Heiakker in Deurne is in december 2014 voor het eerst over tal van onderwerpen gesproken. Tijdens koffiegesprekken gebeurt dit op kleinere schaal. In juni gingen we op de koffie bij senioren van 65 jaar en ouder. Deze koffiegesprekken die we al verschillende jaren voeren, worden positief gewaardeerd en leveren ons veel informatie op over de beleving van onze klant.
Koffiegesprek met Mevrouw de Bruijn-Martens: terug naar Deurne
Het stel ging wonen in een toen splinternieuwe woning op de Hogeweg. Ze nam plaats in de bewonerscommissie en organiseerde met plezier uitstapjes voor de straat. Elf jaar geleden overleed haar echtgenoot, maar reden tot verhuizen heeft ze nog steeds niet.
Mevrouw Nelly de Bruijn-Martens (90) woonde vijftig jaar lang in het centrum van Eindhoven. Van oorsprong kwamen zij en haar man uit Deurne, en bij hem begon het toch weer te kriebelen. Nelly wilde eigenlijk helemaal niet weg uit Eindhoven, maar uiteindelijk werd de knoop doorgehakt: ze gingen terug naar Deurne!
Tijdens het koffiegesprek wordt de douchekop nog even gerepareerd. Mevrouw tevreden, Bergopwaarts tevreden. Daarmee is precies de essentie van het koffiegesprek bereikt: vinger aan de pols van onze huurders.